tisdag 15 februari 2011

En till sak som jävlas

Cancer. Jag kollade på Sofias änglar nu ikväll. Tjejen som fick sitt hus renoverat red på samma ridskola som jag, och hennes man gick i min parallellklass i högstadiet. För ungefär ett år sen såg jag i lokaltidningen att han hade dött i cancer. De hade två små tjejer.

Det är Internationella barncancerdagen idag. Det är fruktansvärt. Barn ska inte få cancer. Det är en av de främsta anledningarna till att jag är ateist och att Skvirm inte är döpt. Jag får inte teodicéproblemet att gå ihop.

Cancer är helt enkelt inte värdigt. Cancer innebär smärta, förändrat utseende, lidande. Oavsett om man är ett år som Victor, 31 år som Pär i Sofias änglar eller 60½ som min morfar så är cancer inte ett värdigt slut.

Stöd Cancerfonden! Och Barncancerfonden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar